Tweedaagse Rotterdam, Amsterdam en omstreken

Dinsdag 02/11, 5u30, de wekker gaat af. Tijd om op te staan, boterhammetjes smeren, tas nog een laatste keer nakijken, een laatste koffie drinken om goed wakker te worden en dan is het tijd om de deur dicht te slaan , want vandaag vertrekken we op tweedaagse.

Zo zag iedereen zijn dinsdagochtend er ongeveer uit. Het is met vermoeide oogjes, maar vol enthousiasme dat we op de bus stapten richting onze eerste stop.
Het eerste puntje op de planning was Colijnsplaat, een typisch Polderdorpje in Zeeland waar aquacultuur ontwikkeld wordt. We hebben geleerd wat aquacultuur precies inhoudt en waarom Doel-land daar ideaal voor zou zijn. Daarna zijn we verder gereden door het mooie polderlandschap tot aan de Rotterdamse haven.
De haven van Rotterdam toont veel gelijkenissen met de haven van Antwerpen, maar op sommige vlakken werd de problematiek wel anders aangepakt. Onze eerste echte stop was in het dorpje Rozenburg, maar we heel goed ontvangen werden. Rozenburg is een dorp midden in het havengebied, het wordt letterlijk omsingeld door haven en industrie. Toch is het er daar zeer aangenaam wonen en het bewonersaantal blijft stabiel. Daarna zijn we doorgereden naar een tweede dorpje in havengebied: Pernis. Ook daar werden we royaal ontvangen. Pernis kent een gelijkaardige situatie als Rozenburg, het ligt ook midden in industrie- en havengebied, maar daar merk je niets van. Wat we geleerd hebben in deze twee dorpen is heel interessant binnen ons project, want het is net wat er in Doel niet lukt.

Het was dan tijd om naar Rotterdam centrum te vertrekken, deze keer niet met de bus, maar met de boot! Dat gaf ons een prachtig zicht op de Erasmusbrug en op Kop van Zuid, een nieuwe wijk in Rotterdam. In Rotterdam worden we ontvangen in het OMI- Office for Metropolitan Information door Tim Peeters, architect bij ZUS. Hij heeft ons wat meer verteld over wat ZUS heeft gedaan en nog altijd doet voor de stad Rotterdam en in het bijzondere De Luchtsingel, een voetgangersbrug die een parcours aflegt in de stad en die nieuwe initiatieven stimuleert. Rotterdam is een jonge stad waar tijdelijke, experimentele projecten ruimte krijgen voor ontwikkeling.
Na die theoretische kennismaking met het huidige Rotterdam, was het tijd om dat in de praktijk te ervaren. We kregen tijd om de stad te verkennen en kennis te maken met een aantal kenmerkende projecten: de Kubuswoningen (Piet Blom), de Markthal (MVRDV), station Rotterdam Centraal… Dat was het dan voor Rotterdam, op naar het noorden!

Donderdag 03/11 ging de wekker weer vroeg af (te vroeg voor velen van ons), want om 8u vertrokken we terug met de bus richting… Almere! Almere is een geplande stad aan de rand van Amsterdam. Het masterplan werd begin jaren ’70 getekend door OMA, het bureau van Rem Koolhaas. Daar hebben we onder andere het theater van Sanaa bezocht die deels op het water ligt. Na deze korte stop zaten we weer op de bus richting Amsterdam waar er verschillende dingen op de planning stonden.
Als eerste op het programma: de Floating Houses van Marlies Rohmer op Ijburg. Het is zoals de naam het al zegt, een drijvende huizencomplex op het water. Alle huizen hebben dezelfde ‘footprint’ van ongeveer 6x10m, een deel ontworpen door het bureau van Rohmer en het andere deel werd ontworpen door allemaal verschillende architecten. Het nauwe contact met het water geeft het gevoel dat we midden in de natuur zijn, terwijl het centrum van Amsterdam maar 15 minuten fietsen is.
Op de middag werden we ontvangen in het ARCAM – Architectuur Centrum Amsterdam waar we wat meer info kregen over de betekenisvolle gebeurtenissen van Amsterdam.

Daarna was het tijd om de Nederlander in ons naar boven te halen! Er werden namelijk fietsen geregeld voor ons en het is met een grote bende van 55 fietsers dat we Amsterdam onveilig maakten.
We vertrokken met onze fietsen niet ver van het NEMO, het science museum van Renzo Piano. We reden langs het Centraal Station en daar namen we een veerboot naar het IJ. We reden voorbij de indrukwekkende A’dam Toren (Arthur Staal) naar de NDSM-werf (Nederlandse Dok en Scheepsvaartmaatschappij). Een oud industrie terrein die werd omgevormd tot een plaats waar creatievelingen hun fantasie de vrije loop kunnen laten gaan. MTV en Hema hebben daar onder andere hun hoofdkantoren en we vinden daar ook containerwoningen terug. We reden 100m verder en daar stond Kraanspoor, het kantoor van OTH-Architecten, een groot, transparant volume bovenop een oude kraanspoor van 270m lang.
Nadat we daar effen stil hadden gestaan, reden we verder naar een ander creatief initiatief: De Ceuvel. De Ceuvel is een site aan de dokken van de oude haven van Amsterdam waar de grondvervuiling heel hoog ligt. Als oplossing hierop werd er een verhoogd wandelpad ontworpen met daartussen oude boten omgevormd tot kantoren. Dit tijdelijk project (10 jaar) biedt mooie kantoorruimtes aan, aan kleine of grotere ondernemers. We zetten onze tocht verder en reden door Borneo en Sporenburg, nieuwe Amsterdamse wijken met heel interessante architectuur.

Het begon toen donker te worden, dus tijd om de fietsen terug in te leveren en weer lekker op te warmen in het ARCAM waar Pieter Veen op ons stond te wachten. Pieter Veen is landschapsarchitect en hij heeft enkele jaren geleden een bureau opgericht: Circular Landscapes. Pieter heeft ons wat wakker geschud over de problematiek die nu heerst in de economische sector en meer bepaald in de landbouwsector en hij heeft ons nieuwe, interessante ideeën getoond en geduid. Er kwamen enkele dingen aan bod die we zeker kunnen toepassen binnen Doel-land.

Toen was het tijd om huiswaarts te keren. Het waren twee leerrijke dagen, dus het was moe maar voldaan dat we op de bus stapten, terug naar Gent!

Zoals u hier net hebt kunnen lezen, was het een goed gevulde tweedaagse. We hebben enorm veel bijgeleerd en we hebben ook heel veel inspiratie opgedaan voor Doel-land.
Deze reis was wel onmogelijk geweest zonder onze docent Pascal Francois en ons reisteam! Zij hebben alles tot in de puntjes georganiseerd. Jullie zijn super bedankt!